söndag 14 augusti 2011

Diplomhoppning på Stigsbergs

Jag startade en 80 cm och en 1 m klass då jag kände att Capo inte var i form för att hoppa 1,10. Han kändes egentligen inte i form ens för att gå en hel bana på 1 m, men när tävlingen var såpass nära hemma så måste man ju såklart chansa och göra det bästa av situationen.

80 cm  bed A0/A0 - Var mjuk och följsam i traven på framridningen, och även i galoppen, men bara i lätt sits. Så fort jag sätter mig ner kör han upp huvudet och tappar allt. Carina coachade mig och dom sista sprången på framhoppningen blev helt okej. Vår plan var att rida lugnt och balanserat inne på banan sen. Långa vägar och att ha honom mellan hand och skänkel, vilket var lättare sagt än gjort. Något som var viktigt för mig var också att inte ett enda (jävla) stopp skulle ske...

Inne på banan vaknade han till liv och jävlar vilken galopp han fick. Hade ett riktigt bra grundtempo som höll hela banan runt, han backade av på nr 3 som var ett plank, så där hoppade han nästan stillastående, men det gick det med. Gick felfritt i grunden så gasade på lite till i omhoppningen. Eftersom att han hade sånt bra grundtempo gjorde jag en chansning. Dom låånga vägarna blev jäkligt korta istället och vi gick i mål felfria och tog ledningen. Wohoo, duktig häst! Startade dock tidigt så fick inte leda jättelänge, slutade på en femte plats men det var ju hur bra som helst ändå :)

1 m bed A0/A0 - Vid framridningen här var han ännu finare, galoppen satt och framhoppningen funkade den med. Tog bara några språng för att vänja in höjden, han var taggad och busade lite. Hade ingen egentlig plan för hur jag skulle göra på banan. Jag tänkte som så att om han var framåt i grunden skulle jag satsa i omhoppningen, det fanns nämligen ett ställe där man kunde gå antingen innanför vattengraven eller gå runt den och om han var framåt så skulle jag innanför.

Började dock riktigt dåligt, jag kollade in ettan innan jag började, men när jag vände upp insåg jag att jag var påväg mot banken (?!) och styrde i sista sekund emot ettan som stod precis brevid, hoppade den hur snett som helst, men det gick. Fattar inte hur jag tänkte där alltså... I alla fall, han var lika framåt i den här klassen och jag var extra noggrann med vägarna och att rida mot rätt hinder... Klarade grunden felfritt här också så jag drog på till omhoppningen. Där jag skulle välja väg vid vattengraven landade Capo lite illa till så jag styrde innanför för att det helt enkelt var smidigast. Fick en dålig sväng och tappade drivet mot solfjädern som var hindret på tur. Som tur var smackade en funktionär så vi kom över, vände upp ännu snävare mot sista oxern, jag blev lite skraj, men tröck på honom och vi kom i mål felfritt här också. Tog ledningen på 21, nånting sek och ingen gick om mig :) Vi vann alltså, helt bananas!


Var sjukt nöjd över båda ritterna, efter förutsättningarna som vi hade gick det ju helt sjukt jävla bra! Tidigare när vi hoppat där har jag ju ramlat av både en och två gånger så vi fick lite revansch  kan man gott och väl säga.

Har inte bilderna på den här datorn just nu, så jag lägger upp dom senare idag.

Om någon råkar ha bilder på Capo får ni gärna skicka dom :)

Inga kommentarer: